Det er 1. mai; ned i bomberommet!
Da var det tid for å ferie 1. mai igjen.
Som alle andre år er det en god sjanse for selvtilfredse arbeiderpartipamper å slå seg på brystet og snakke om hvordan de bygde landet og skapte velferdsstaten, mens det eneste de onde borgerlige var opptatt av å utnytte de fattige. (og så glemmer vi at det var en borgerlig regjering som innførte folketrygden)
Jeg bryr meg egentlig ikke. Jeg mener at alle skal ha lov til å ferie hva de vil, hvordan de vil.
Men jeg har lyst til å gi ap og auf et lite tips:
Jeg vet at Haakon Lie (tidligere partisekretær i Ap) på 30 tallet roste “nasjonalsocialistenes fremdragende propaganda” (Bastiansen og Dahl, 2003; Norsk Mediehistorie, s. 272 - dersom noen skulle beskylde meg for å lyve) og det var vel kanskje forståelig på 30-tallet. Men se på bildene i denne artikkelen på dagbladet.no Legg spesielt merke til de store røde bannerene med hvite merker på.
Og så se på dette, jeg beskylder selvfølgelig ikke Ap for å være nazister, men; Dere sosialister er de enste som fortsatt bruker slike skammelige måter å inspirere til gruppetekning og enhetsmentalitet.
Og ja, jeg VET at det er hva dere lever for, jeg vet at dere ønsker full lydighet til vår store fører stoltenberg, og at dere fortsatt maser om ’styrke gjennom glede’. Men dere er store, dere dominerer så å si hele pressen, og har nettverk overalt. Hva med å komme seg ut av middelalderen og oppfordre til selvstendig tenkning og individualitet? Er det for mye å kreve?
Ikke vet jeg, men om jeg var på Høyres hus i kveld, ville jeg ha lyttet nervøst etter innkommende Stukaer - sånn for sikkerhets skyld.
Og la meg legge til et par ting sånn for til slutt: Kanskje det er få der fordi folk har forstått at de røde ikke klarer å oppfylle det de lover?
Kanskje det er fordi folk har forstått at valget mellom borgerlig og sosialistisk side ikke er et valg mellom å hjelpe de rike og hjelpe de fattige, men et valg mellom å la folket eller staten styre?
Kanskje det er fordi regjeringen har brutt ethvert løfte den har gitt, brytt etthvert prinsipp den har stått for og har sviktet alt den skulle kjempe for?
Kanskje det er fordi nordmenn endelig, endelig har forstått at styre av selverklært elite (enten det er i regjeringslokalet, i akersgata eller på børsen) alltid vil være dårligere enn et styre der folket står i sentrum, har valgmuligheter og hvor vanlige folk faktisk har muligheter til å velge selv?
Bare noen radikale forslag selvsagt..
Uansett, gratulere med dagen sosialister, og om dere noen gang skulle ha et ønske om å komme på bedre tanker, se på denne lille videoen:
14 Responses to “Det er 1. mai; ned i bomberommet!”
By Kine on May 1, 2008 | Reply
Ja, er det ikke fantastisk å være bedreviter?
forresten så fortsetter mediehistorieboka du refererer til med å fortelle at alle partier var facinert av nazistenes propaganda-metoder. så for din del får vi håpe at folk kun leser det du skriver, uten å sjekke referansene dine.
Dessuten. 1. mai er som du sier en fin dag for oss å slå oss på brystet. For vi har fått til mye. og ja, gratulerer med å sette i gang folketrygden. da kan dere jo leve på det, og slutte å bry dere videre. meget beleilig det.
Å late som om Ap og venstresiden er de eneste som driver med gruppetenkning og nettverksbygging, da er det på tide å åpne øynene, og eventuelt holde på med noe annet enn politikk.
Høyrefolk glemmer tydeligvis lett. Brutte løfter? jaggu, dere må være de eneste som synes det er enklere i oposisjon enn i posisjon. Så får vi se da, dersom rollene byttes om igjen. Da skal jeg opprette en blogg med lange, bitre tirader om Høyreregjeringens løftebrudd, og helt ærlig og redelig glemme egne løftebrudd og flauser. Gleder meg. Lenge leve bitre bedrevitere som helst arbeider i hagen på 1. mai.
neste år er dere alle hjertelig velkomne til å fikse min hage, mens jeg er og feirer arbeiderbevegelsens historie. Er jeg heldig slipper jeg å betale skatt for det også.
By Sebastian on May 1, 2008 | Reply
For ikke å snakke om at Unge Høyre får det glatte lag i boka, hehe.
Uansett, synes 1. mai er en god dag for å feire alt det arbeiderbevegelsen har fått til, det er endel man kan være stolte over. De ideologiske skillelinjene blir til politiske og retoriske tvangstrøyer når man skal snakke om historien. Både høyresiden og venstresiden har mye å være stolte over, og kommer nok helt sikkert til å være slik i fremtiden også.
For å referere til en jeg hørte tale i dag; “Det gjelder hvilken vei man ønsker å trekkes”. Og det tror jeg er helt riktig. Det gjelder om man mener privatisering og konkurranseutsetting er positivt eller negativt, og det gjelder av og til om man ønsker å være pragmatisk eller prinsippiell på forskjellige områder. Dette velger jeg ikke å ta stilling til nå tho.
Om første mai, så er jeg av den oppfatning at det er riktig å feire. For mange er dette en viktig dag, og det kommer det helt sikkert til å gjøres lang tid inn i fremtiden. Alle som mener dette bør ha muligheten til å feire, hele dagen. Problemet ligger i at dette er en såpass politisert dag, der venstresiden (naturlig nok) har fått monopol på ytring. Dette gjør at jeg mener det eneste naturlige er å gjøre det om til en bevegelig fridag, for å gjøre alle til lags. Dette vil gjøre dagen til noe annet enn det den er kjent for 99 % av dagens ‘fjortiser’; å være bakfull.
By Kine on May 1, 2008 | Reply
er ikke snakk om monopol på ytring. Det er lov for alle å ytre seg denne dagen. Det har FrP gjort i flere år. Hva jeg mener om det er en annen sak.
Hva SÅ hvis et annet parti enn ditt eget har en tradisjon på å feire og hylle en lang, god historie ÉN dag i året.
Er det så forferdelig for dere Høyrefolk å ha fri én ekstra dag? og nei, kanskje dagen ikke handler om dere. kanskje dere ikke har en egen dag, og det er vel heller ikke så rart. Hva har dere kjempa for? Hva har dere å slå dere på brystet for opp gjennom historien?
Hvorfor skal man hele tiden gjøre andre til lags? Synes dere kan forsøke å vøre store på det. Det er SYND at 1. mai har blitt en dag hvor man må forsvare sine holdninger og tradisjoner.
Og Høyre…er aldri for sent å begynne å kjempe for andre enn seg selv. Kanskje venstresidens dag bør stå som et godt eksempel.
By Sebastian on May 1, 2008 | Reply
“Hva SÅ hvis et annet parti enn ditt eget har en tradisjon på å feire og hylle en lang, god historie ÉN dag i året.”
Hva så? Helt enig, selvfølgelig skal man få lov til det. Er helt enig, skulle bare mangle, man har mye å være stolte over.
Det er likevel ikke noe argument for at man ikke skal få velge selv om man ønsker å ta den ut nettopp på 1. mai? Synes det er helt på sin plass at man burde få det. Man ville ikke trenge å “forsvare sine holdninger og tradisjoner”, man kunne bare brukt den rettigheten man har til å ta ut den bevegelige fridagen alle har.
Med en litt åpen holdning til politikken, vil man også finne at Høyre har sloss for mange andre enn seg selv.
By Kine on May 1, 2008 | Reply
Vel…er vel ikke så mye å si til dette, utover det jeg allerede har sagt. Den siste kommentaren der er det vel ikke en gang vits å svare på. Må vel i såfall være unntaket fremfor regelen.
men jeg har lyst til å gi Høyre og Unge Høyre et lite tips:
bry dere litt mer om egne ting, enn å lete etter feil ved andre. Finn heller egne saker å hylle og feire, enn å rakke ned på andres feiringer. Da vil det kanskje være litt enklere å innføre “bevegelig fridag” også. Sånn som dere holder på nå kommer dere ikke til å møte annet enn motstand hvertfall. man møter som regel hardt mot hardt.
By Tormod on May 2, 2008 | Reply
1. mai har blitt pampeveldets og radikale sosialisters dag for selvforherligelse. Dagen har blitt like mye en dag for å vise sitt hat mot USA og den vestlige livsstil som en dag for “arbeidere”.. Jeg ville følt meg veldig uvel av å troppe opp på Youngstorget under svære røde kommunistbannere, selv om jeg er “arbeider” og mener mye kunne vært gjort for å bedre arbeideres vilkår.
By Tormod on May 2, 2008 | Reply
Og Kine - Du må huske på at løftebrudd når man sitter i en flertallsregjering er noe helt annet enn når man har mindretall.
By Kine on May 2, 2008 | Reply
løftebrudd er løftebrudd vet du Tormod.
tror ikke det er noen som ønsker at du skal troppe opp på Youngstorget heller, dersom du blir uvel av det. dagen er, og bør være en dag for arbeiderne, og at du ikke kan være med å feire er synd det.
jeg ville følt meg like uvel ved å trå over terskelen til Hoires huus også…bare så det er sagt
By Tormod on May 2, 2008 | Reply
Valgløfter blir jo gitt med tanke på hva som skal gjøres om man får flertall. Selvfølgelig er det vanskelig å holde løfter når man ikke får de nødvendige stemmer i Stortinget
Personlig synes jeg det er synd at 1. mai handler om så mye annet enn solidaritet med arbeidere. Jo flere radikalere som kupper dagen, jo flere arbeidere vil føle seg fremmedgjort. Derfor har dagen blitt det den har blitt.
By Kine on May 3, 2008 | Reply
Den kan jo isåfall Høyre leve lenge på. Er vel er grunn til at partiet er der de er vel?;)
Mulig det. og grunnen til det kan jo også være all motstand dagen møter fra alle kanter. Kanskje den motstanden tiltrekker seg en del radikale, som ikke har den ønskelige hensikt.
By Tormod on May 5, 2008 | Reply
Alle partier gir pompøse valgløfter. Løfter selvsagt gitt under forutsetning av flertall på stortinget. Derfor får jeg litt avsmak over klaging på brutte løfter når vi har mindretallsregjeringer, enten de er røde eller blå.
Det spesielle med den rødgrønne regjeringen er at det eneste konkrete løftet gitt i valgkampen var “forutsigbar politikk med flertall som fundament”, resten av løftene kom i Soria Moria ETTER valget og da flertallet var klart. “Fattigdommen skal avskaffes, det handler om vilje, ikke penger” heter det fra de rødgrønne. Har de da ingen vilje til å avskaffe fattigdom?
1. mai møter mye motstand, ja. Her blir det litt høna eller egget. Hva kom først av radikalerne eller motstanden? Jeg synes i utgangspunktet 1. mai er en god feiring. Men i og med at jeg er hverken kommunist eller sosialist hører jeg ikke hjemme der.. Selv om jeg er arbeider.
By Jenny on May 5, 2008 | Reply
1. Mai er kanskje årets aller viktigste dag for dem av oss med arbeiderbakgrunn som vil feire dette. Oldefaren min “bygget landet” (bokstavelig talt), han var veiarbeider og døde under et ras i en tunnel. Et eller annet sted i Norges land, utenfor en tilsynelatende helt ordinær tunnel, står det en minnestein over han og utallige andre arbeidere som døde i samme ulykke. Han døde for at vi skal få veier å kjøre de forurensende luksusbilene våre på. Mange mener at 1. mai er en “oppbrukt” dag, arbeiderne har da rettigheter som bare det. Men fortsatt er det lang vei å gå. Likelønn er for eksempel noe vi ikke har her i Norge, samme hva prinsessa vår liker å tro.
Du kan gjerne søke tilflukt i bomberommet ditt eller Høyres Hus på 1. mai, mens vi andre er ute og feirer vår felles historie. Arbeiderbevegelsen har alltid vært sterk her i Norge, og 1. Mai er dagen da de røde flagg vaier og vi tyter ut i gatene for å vise samhold og kjempe for våre rettigheter. Dere Høyre-populister må gjerne barrikadere dere inne i husene deres. Bare ikke klag over at noen gjør jobbene dere ikke vil gjøre, eller at noen syns arbeidersaken er så viktig at de er villig til å demonstrere for dem.
By Kine on May 5, 2008 | Reply
Second!
By William on May 6, 2008 | Reply
Hvilken arbeidersak?
Jeg beklager, men det er dette jeg synes er så fantastisk morsomt med de fleste sosialister.
Ingen av oss som er aktiv i Høyre synes det er greit hva som skjedde med din oldefar, og om det skjedde i dag så ville vi selvsagt vært “på barrikadene” for å hindre slikt.
Men, poenget er, det er ikke slik. Og om man faktisk leser historien så er det heller ikke slik at det var noen stor opposisjon mot de forandringene som er blitt gjennomført, snarere tvert i mot - den borgerlige side støttet eller selv gjennomførte de godene vi har i dag.
Og, dersom den gjengse arbeider i Norge hadde jobbet 30 timer om dagen, 9 dager i uken for 10 øre i året hadde vi selvfølgelig sympatisert. Men siden de fleste ap stemmene kommer fra universitetsutdannede lattèdrikkende mennesker ansatt som konsulenter i stat og kommune, med 7,5 timers arbeidsdag, et fantastisk oppsigelsesvern og gode pensjonsordninger så har jeg ikke helt den samme sympatien.
Problemet er at sosialistisk politikk har utviklet seg til en pk, bedrevitende, toppstyrt og elitistisk gruppe på en enorm egotripp uten respekt for enkeltmennesket, og komplett uten ansvarlighet - og så forsøker AP og LO å få det til å se ut som om dette gjøres i “fellesskapets” beste.
Men, jeg skal jo inndrømme en ting, av de som har skrevet her sine reaksjoner virker det som pr avdelingen deres er dyktig. Det skyldes sikkert alle de lattè drikkende folkene i gucci frakk.